← Terug naar homepage

Bestuur Eerbeekse Boys veroordeelt ongeregeldheden bij nacompetitieduel

1 juni 2026 · Redactie VoetbalGelderland

VoetbalGelderland

Zaterdag degradeerde Eerbeekse Boys naar de vijfde klasse. In de halve finale van de nacompetitie was Dierensche Boys met 1-3 te sterk. Na afloop ging het op Sportpark De Veldkant echter behoorlijk mis. Volgens een verklaring van het bestuur van de vereniging uit Eerbeek werden de ongeregeldheden niet veroorzaakt door leden van Eerbeekse Boys of Dierensche Boys en waren er voorafgaand aan de wedstrijd al signalen dat er mogelijk relschoppers buiten Eerbeek op de wedstrijd zouden afkomen en is hier van te voren al contact met politie en bestuur van Dierensche Boys over geweest.

Op de Facebook-pagina van Eerbeekse Boys staat onderstaande verklaring:

Beste leden,
Helaas is gisteren, na een hoopvolle comeback in het seizoen, het 1e elftal alsnog gedegradeerd. Graag willen wij alle supporters bedanken die gisteren aanwezig waren bij de wedstrijd. De steun langs de lijn was geweldig om te zien. Als vereniging zijn wij trots op de grote betrokkenheid van onze leden, supporters en vrijwilligers.Daarnaast willen wij iedereen bedanken die na afloop heeft geholpen met het opruimen van het sportpark en ondersteuning heeft geboden toen er onrust ontstond. Dat waarderen wij enorm.

Voorafgaand aan de wedstrijd waren wij als bestuur op de hoogte van enkele sfeeracties en hebben we geprobeerd dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Vooraf zijn we ook door de politie op de hoogte gesteld van mogelijke relschoppers van buiten Eerbeek. We hebben gedurende de dag daarover meerdere keren contact met de politie gehad en het bestuur van Dierense Boys. Op die manier hebben wij geprobeerd de wedstrijd en alles daaromheen zo goed mogelijk te laten verlopen.

Helaas is de situatie na afloop van de wedstrijd alsnog uit de hand gelopen. Op het moment dat duidelijk werd dat er sprake was van ongeregeldheden, is direct de politie ingeschakeld. Uit de informatie die wij op dit moment hebben, blijkt dat de ongeregeldheden niet zijn veroorzaakt door leden van Eerbeekse Boys of Dierense Boys, maar door personen van buiten beide verenigingen die op de gebeurtenissen waren afgekomen. Deze personen zijn door verschillende betrokkenen waargenomen. Zij zijn niet welkom op ons sportpark en waar mogelijk zullen passende maatregelen worden genomen. Ook zullen we bekijken hoe we dergelijke wedstrijden in de toekomst beter kunnen laten verlopen.
Wij vinden de gang van zaken erg vervelend. Eerbeekse Boys staat voor sportiviteit, respect en een veilige omgeving voor spelers, supporters, vrijwilligers en bezoekers. Samen blijven wij ons hiervoor inzetten.
Nogmaals dank voor jullie steun, betrokkenheid en hulp!
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van Eerbeekse Boys.

Deel dit artikel

Comments laden…